Що таке сучасний комерційний сайт?
Це високотехнологічний рекламний майданчик в інтернеті, здатний охопити величезну кількість людей. Сайт здатний виконувати ролі продавця, маркетолога, логіста, комірника, бухгалтера, аналітика та помічника керівника.
Сайт повинен виконувати поставлені перед ним завдання, інакше він буде лише сукупністю web-сторінок.
І найголовніше – сайт має бути зручним для користувачів. Всі ми заходимо на комерційні сайти для вирішення своїх завдань, проблем, задоволення своїх бажань та потреб, і буде продавати більше той сайт, який дасть можливість людям максимально просто та швидко вирішити завдання, з якими вони прийшли на сайт.
У цій статті я спробую пояснити найважливіші критерії ефективного комерційного сайту..
Визначення завдань сайту.
Уявіть, що маєте необмежені фінансові ресурси.
А тепер представте свій сайт.
Яким він має бути, що він має вміти? Уявіть свій великий робочий процес. Що ви хочете автоматизувати?
Не соромтеся, не обмежуйте свою фантазію своїми уявленнями про те, що має робити сайт. Намагайтеся схематично намалювати сайт і описати його функції.
Цілком можливо, що уявлений Вами продукт коштуватиме у розробці 50 тис. USD або 100 тис. USD, або навіть більше. Не біда, якщо у Вас немає грошей на розробку цього продукту - Ви зможете розділити розробку на великі сегменти і запланувати їх реалізацію на роки. Натомість у Вас є план на майбутнє. І саме під цей продукт Вашого майбутнього Вам потрібно підбирати двигун та розробника.
Якщо цього не зробити, Ви отримаєте дуже поширену ситуацію:
На перших порах Ви вирішите зробити сайт зі скромним функціоналом та недорогим розробником. Навіть якщо вас все влаштує, то незабаром Ви захочете додати функціонал і Вам доведеться міняти двигун сайту. І так повторюватиметься багато разів.
Можливо Вам знадобиться облік складу і Ви купите програму 1С. І у Вас додасться проблема із синхронізацією товарів із сайтом.
Можливо, вам знадобиться CRM-система для управління проектами та відділом продажів.
Є багато сценаріїв розвитку, за яких вам знадобиться вводити в компанію нове програмне забезпечення, а щось, можливо, навіть вестимете в блокноті.
Минуть роки, Ви вкладете колосальні гроші в автоматизацію бізнес-процесів. І, в результаті, отримаєте грудку різних програм, якось пов'язаних між собою, підтримувану різними людьми, і сподіватиметеся, що хоч хтось розуміє, як це все працює.
При грамотному підході управління всіма бізнес-процесами можна вести в одній системі. Звичайно, це вже не буде система управління контентом сайту, управління сайтом буде лише однією з багатьох функцій, але це буде комплексна система управління бізнесом з єдиною логікою.
Технічна якість сайту.
Сфера сайтобудівлі дуже молода і, до того ж, швидко змінюється. Через це є велика нестача термінології та стандартів.
Практично кожен розробник каже, що він працює якісно, але якість у всіх відрізняється.
Так що ж є критерієм якості?
Якщо узагальнити масу дрібних технічних деталей, то можна сказати, що якісний сайт: повинен працювати швидко, з його кодом легко розібратися іншим професіоналам, його легко доопрацьовувати, ним легко керувати, у нього немає обмежень і він готовий до розвитку та зміни в будь-який момент без глобальних змін.
На жаль, більшість людей не зможуть визначити технічну якість сайту або здатність розробника зробити сайт високого рівня.
Так як же бути?
Насправді це не проблема. Що ми робимо, якщо в чомусь не розуміємось? Ми питаємо тих, хто розуміється. Запрошуйте консультантів, незалежних експертів, які допоможуть вам розібратися у цьому питанні.
Яку CMS вибрати?
Це питання, яке завжди викликало безліч суперечок. Кожен фахівець говоритиме, що система, яку він знає, до якої звик – найкраща.
Якщо порівнювати системи, їх потрібно порівнювати за певними параметрами.
Я б сказав, що не так важливо, яку систему вибрати, як хто з нею буде працювати. Якщо майстер дійсно добре знає свою систему, знає її слабкі місця та вміє їх перекривати, він зробить якісний сайт.
А з приводу CMS скажу лише те, що систему потрібно вибирати таку, яка зможе забезпечити виконання всіх завдань без встановлення сторонніх додатків. Звичайно, є хороші та якісні розширення функціоналу, але їхній відсоток мізерно малий.
Якщо Ваші запити по функціоналу не укладаються в «коробочні» CMS, то варто замовляти розробку двигуна індивідуально під ваш бізнес або замовляти розробку сайту у розробника обраної CMS.
Маркетинг та реклама.
Якщо ми говоримо, що сайт – це рекламний майданчик, то для нас важливо залучити на цей майданчик якомога більше цільової аудиторії та правильно подати їм свою пропозицію.
Який би хороший сайт у Вас не був, без хорошого маркетингу він продаватиме мало.
Почніть із визначення цільової аудиторії.
Дуже багато хто пропускає цей крок. А дарма. Поки що Ви не знаєте, до кого звертаєтесь – Ви не знаєте, як саме потрібно звертатися. Бажання продавати всім і більше цілком зрозуміле, але, як показує статистика, неефективне.
Замовте якісні тексти та фото для сайту, визначте канали залучення аудиторії, сплануйте терміни та бюджети, впровадьте на сайт технології допродажу та підтримуйте з клієнтом зв'язок після покупки.
Дизайн
Робота сайтів будується на математиці та логіці. І особисто для мене це добре: все можна виміряти, прорахувати, порівняти.
Але дизайн – це питання смаку. Для мене, як для людини з аналітичним складом розуму, це питання завжди було найскладнішим. Я постійно ставив собі питання: як же зробити так, щоб усім подобалося? І я знайшов відповідь – ніяк.
Навіть якщо робити дизайн під вузьку цільову аудиторію, Ви не зможете догодити всім. І я зрозумів, що сайт не обов'язково має подобатися. Дизайн повинен бути акуратним, гармонійним, не відштовхуючим, що підтримує основну емоцію Вашого бізнесу (якщо Ви продаєте предмети домашнього інтер'єру, то на сайті має бути тепло, затишно та спокійно).
Дизайн – один із головних елементів сайту, який має викликати довіру у користувачів. І, звичайно, він має бути сучасним. Я рекомендую робити повний редизайн раз на 1-1,5 року.
Не допускайте поширених помилок.
Робіть сайт для відвідувачів, а не для себе. Звичайно, Вам хочеться, щоб сайт Вам подобався, але завдання сайту – продавати, а не подобатись Вам. Якщо Ви не спеціаліст у web-дизайні або інтернет-маркетингу, то краще дослухайтеся до фахівців.
Вибирайте розробника, якому довіряєте. Якщо Ви не спеціаліст у web-розробках, то до розробника треба прислухатися як до лікаря. Звичайно, я не хочу сказати, що треба сліпо дотримуватися всіх вказівок, але дослухатися треба.
У тих, хто давно працює у сфері web-розробок, багато досвіду та спостережень за тим, які рішення призводять до успіху, а які – до провалу.
Ми та наші колеги даємо рекомендації вкладати у щось гроші. І часто це досить суттєві суми. Якщо Ви не довірятимете своїм підрядникам, то постійно перебуватимете в сумнівах і тривозі.
Зустрічайтеся з потенційними розробниками, спілкуйтеся з ними, зв'яжіться з власниками сайтів, які робив Ваш кандидат та попросіть відгук.
Не доручайте адміністрування сайту секретарям. Часто адміністрування сайту доручають комусь із офісного персоналу – людині без спеціальних навичок та досвіду. Адміністрування здається, на перший погляд, дуже простим завданням, але в ньому є багато підводних каменів, які можуть коштувати Вам позицій у пошукових системах та суттєвих грошей при зміні дизайну сайту. Людина, яка наповнює сайт, повинна знати html, css, основи SEO, основи адаптивної верстки та повинна мати не менше року досвіду роботи.
Не ставтеся до сайту як до речі. Сайт – не річ, яка має ринкову вартість. Сайт – це інструмент, за допомогою якого Ви заробляєте гроші. Чим потужніший і багатофункціональніший цей інструмент, тим більше ви заробляєте. І не забувайте, що будь-який інструмент потребує професійного обслуговування і іноді модернізації.