Що ж таке юзабіліті? Юзабіліті (usability у дослівному перекладі з англійської «можливість використання») – це ергономічна характеристика ступеня зручності користування сайтом.
Не важко уявити собі ступінь важливості зручності Вашого сайту для користувачів. Не рідко трапляються випадки, коли виправлення юзабіліті інтернет магазину призводить до підвищення продажів у 2-3 рази без збільшення витрат на рекламу.
На жаль, з розвитком web дизайну, все частіше трапляються випадки, коли для того, щоб зробити сайт красивішим жертвують його зручністю. Простіше кажучи, дизайнери малюють малюнок, а не сайт. Якось я потрапив на сайт (дуже красивий), на якому я шукав сторінку контактів близько 10 хвилин. Я шукав її заради спортивного інтересу, звичайний користувач не чекатиме і 10 секунд.
Є багато дослідників юзабіліті і, відповідно, є багато правил.
Так як же зробити зручний сайт? Давайте розберемо це питання щодо етапів створення сайту.
Мета
Перш за все, при плануванні сайту, потрібно визначити мету створення сайту (донести інформацію, збільшити продажі і т.д.). Знаючи мету створення сайту, можна визначити, який тип сайту Вам потрібен (візитка, корпоративний, інтернет магазин, промо-сайт).
Визначення цільової аудиторії.
Визначення цільової аудиторії - найважливіше питання у плануванні сайту. Потрібно визначити стать, вік, соціальний статус, рівень доходу, рівень володіння інтернетом. Звичайно, ви хочете охопити всі категорії користувачів, але це практично не можливо, та й не потрібно.
Згадаймо закон Парето «20% зусиль дають 80% ефекту». Не потрібно робити ваш сайт зручним для всіх. Потрібно виділити 20% користувачів, які дадуть Вам 80% доходу та орієнтувати сайт на них.
Дизайн
Дизайн повинен бути орієнтований на користувача. Не треба з ним особливо мудрувати, адже найкращий сайт це той, що схожий на інші.
Користувачі віддають перевагу сайтам, схожим на ті, які вони знають і не люблять інші. У психології це називається «синдром каченяти». На сайті зі звичним дизайном користувач завжди почувається впевненіше і знаходить потрібну інформацію набагато швидше.
Навігація
Навігація – дуже важливий елемент, особливо для сайтів із великою кількістю сторінок. Існує правило «трьох кліків». Відповідно до цього правила користувач повинен дістатися до будь-якої сторінки сайту максимум за 3 кліки. Для великих сайтів та інтернет магазинів це велика проблема. Але насправді не така кількість кліків, якщо навігація побудована логічно і користувач завжди знає де він знаходиться і що йому потрібно далі робити для того, щоб дістатися потрібної сторінки.
Щодо меню є правило «7+-2». Це правило говорить про те, що меню має бути 7+-2 пунктів. Це правило працює для більшості веб-сайтів. Краще зробити додаткове меню, ніж перевантажувати одне.
Крім логічного та зручного меню варто використовувати такий навігаційний елемент, як «хлібні крихти». Цей елемент показує, на якій сторінці Ви знаходитесь і весь шлях до цієї сторінки від головної (наприклад: Головна – категорія – підкатегорія - товар). Завдяки «хлібним крихтам» користувач завжди знає, де він знаходиться і має можливість в один клік повернутись на кілька сторінок назад.
Головна сторінка.
Головну сторінку не варто перевантажувати інформацією. Вона має бути навігаційною. З навігаційних елементів на головній сторінці можна використовувати модулі-посилання з ілюстраціями групи товарів або послуг, модулі «останні новини/статті «і т.д.
На головній сторінці слід помістити коротку інформацію про те, хто Ви, чим займаєтеся, Ваші переваги, чому користувач повинен купити саме у Вас, інформацію про акції та контактні дані.
Найважливішу інформацію потрібно поміщати у верхню частину сторінки, яку користувач побачить без прокручування сторінки вниз.
Швидкість роботи сайту.
Вважається, що в ідеалі сторінка сайту має завантажуватися за 2 секунди.
Є 3 основні причини повільної роботи сайту:
- Комп'ютер користувача. Користувач може мати старий комп'ютер або слабке інтернет з'єднання.
- Сервер. Технічні характеристики сервера мало впливають швидкість роботи нового сайту. А ось коли сайт стає популярним і його одночасно переглядають кілька сотень користувачів, низькі характеристики сервера можуть стати причиною не тільки уповільнення роботи сайту, але і відключення його. Тому зі збільшенням відвідуваності сайту слід переходити із звичайного хостингу на виділений сервер.
- Сайт. Так, причиною повільної роботи вашого сайту може бути сам сайт. Це відбувається в основному з двох основних причин:
- Великий обсяг файлів, найчастіше зображень. Не варто завантажувати на сервер зображення шириною 2000 пікселів, якщо на сайті воно виводиться шириною 300 пікселів. Картинки краще завантажувати того розміру, в якому вони відображатимуться на сайті. Якщо одна картинка повинна відображатися на сайті в різних місцях і в різних розмірах, краще завантажити на сервер 2 картинки, тому що зміна розміру картинки теж займає час.
- Використання різних візуальних ефектів (слайд шоу, спливаючі вікна тощо). Ці ефекти пишуться командами мови програмування JavaScript. На виконання цих скриптів йде чимало часу. Не використовуйте їх просто для краси, а лише у випадках, коли це дійсно потрібно.
До речі, пошукові машини теж враховують швидкість завантаження сторінки, і з двох сайтів при однакових даних у пошуковій видачі буде вищим той, який завантажується швидше.
Наповнення сайту
Тексти для сайту краще писати за принципом «перевернутої піраміди». Тобто. спочатку – пишемо висновок, а нижче – вже розписуємо що, як і чому.
Якщо Ви залучаєте копірайтерів, не забувайте, що навряд чи копірайтер так само добре володіє Вашою сферою діяльності, як і Ви. Для отримання хорошого результату напишіть самостійно суть статті та основні моменти, на які потрібно звернути увагу користувача, а копірайтер все розпише гарною «маркетинговою» мовою.
Щодо зображень, намагайтеся використовувати зображення, пов'язані з текстом, а не просто як декор.
Я навів дуже короткий перелік правил юзабіліті, але, на мій погляд, найважливіших. Сподіваюся, що стаття виявиться для Вас корисною)