Якщо Ви читаєте цю статтю, значить Ви плануєте створити свій сайт. Враховуючи, що більшість сайтів створюються для заробляння грошей, я можу припустити, що Ви теж не виняток. Для того щоб просто зробити сайт, не потрібно ні багато розуму, ні часу, ні грошей. Але для того, щоб зробити з сайту інструмент, за допомогою якого Ви збільшуватимете свої доходи, Вам знадобиться все вищеперелічене.
Проблема полягає в тому, що якщо ви тільки починаєте свій бізнес і збираєтеся робити перший сайт, то час і гроші у вас у великому дефіциті.
Давайте розберемо, які фактори впливають на здатність сайту приносити дохід. Я розташую їх у порядку від найважливіших до менш важливих. Вірніше, всі вони дуже важливі, але спочатку на деяких з них можна заощадити.
Хочу відразу попередити Вас про те, що як би Ви не намагалися, скільки грошей би не вкладали, у Вас навряд чи вдасться зробити все ідеально з першого разу. Особисто я не чув про жодну компанію, яка з першого разу побудувала б онлайн бізнес, що приносить добрий дохід. В середньому, для досягнення оптимального результату потрібно повністю переробляти сайт від 3 до 5 разів.
Отже, почнемо.
Маркетинг.
Маркетинг є найважливішою складовою продаючого сайту, але, на жаль, більшість бізнесменів-початківців не приділяють йому уваги взагалі. Ви можете зробити дуже красивий, зручний, цікавий сайт, потім розкрутити його і нічого не отримати. Продажі, звичайно, будуть, але зовсім не того рівня, якого Ви хотіли б і для цього Вам доведеться відразу вкласти чимало грошей.
Насамперед Вам потрібно скласти концепцію Вашого бізнесу, орієнтовану на покупця. Працюючи над цим постійно, ставте собі 3 улюблені питання покупців:
- Кому це потрібно?
- Ну і що?
- Що це дасть мені?
Також потрібно скласти унікальну торгову пропозицію (УТП). У мережі є дуже багато рекомендацій щодо складання УТП.
Продаючу сторінку можна розбити на 3 пункти:
- Обіцянка. Обіцянка має бути короткою, найчастіше - це заголовок. Воно має емоційно зацікавити покупця.
- Доказ. Доказом можуть бути відгуки, гарантії, статистика, цитати відомих людей – що завгодно, що змусить покупця повірити у Вашу обіцянку.
- Ціна. Крім простої вказівки вартості, варто запропонувати покупцеві бонус за покупку саме зараз.
Про маркетинг написано величезну кількість книг і, практично в кожній, Ви можете знайти масу корисних інструментів. Я рекомендую прочитати хоча б пару книг перед початком роботи над сайтом або звернутися за допомогою до спеціалістів.
Копірайт.
Дуже важливо те, як саме ви подасте інформацію користувачеві.
Наведу приклад двох описів одного товару (кулькова ручка з масажною головкою)
Опис товару у тому вигляді, в якому ми найчастіше бачимо описи в мережі.
Унікальна металева кулькова ручка з вбудованим масажним приладом.
- Шорсткий металевий корпус
- Привабливий дизайн
- Запатентована функція масажу
- Змінні патрони з чорнилом
- Батарейки додаються
Опис товару, написаний текстом, що продає
Уявіть, що в кишені вашої сорочки Ви носите крихітного масажиста. Будь-коли - було б бажання - ви можете замовити своєму міні-масажисту зняти напругу в м'язах, що втомилися. А тепер уявіть, що цей міні масажист з голови стирчить ручкою і що він працює від батарейок. Навряд чи Ви зустрінетеся з мініатюрним масажистом із ручкою замість голови, але є дещо, що не поступається такому масажисту. Пропонуємо до вашої уваги першу у світі ручку з масажуючими властивостями!
Один товар, одна ціна. З яким описом Ви б швидше купили товар?
Важко переоцінити важливість роботи хорошого копірайтера. От тільки хороших копірайтерів досить мало, принаймні, в Україні.
Взагалі є багато видів копірайту але для сайту найважливішими я б назвав маркетинговий копірайт і seo копірайт (у статті згадуються ключові слова, за якими розкручується сторінка, у певному співвідношенні до загальної кількості тексту на сторінці). В ідеалі фахівець має володіти обома техніками.
Спеціаліст, який стверджує, що він майстер маркетингового копірайту, повинен гарантувати конверсію (відсоткове співвідношення людей, що купили, до кількості тих, хто прочитав статтю) від своїх текстів.
Реклама
Після того, як Ви зробите сайт, про нього потрібно розповісти світові. Є багато способів онлайн реклами. Розглянемо основні їх.
SEO просування – це виведення Вашого сайту в топові позиції пошукових систем за певними ключовими словами. Це один із найкращих способів розрекламувати сайт, але він вимагає чимало грошей та часу. Справа в тому, що новий сайт не рекомендується розкручувати перші 2-3 місяці, і сам процес розкручування займає в середньому 4 місяці.
Контекстна реклама – це сервіс, що надається пошуковими системами для відображення рекламних оголошень (наприклад, у Google контекстна реклама відображається в перших трьох рядках пошукової видачі на жовтому фоні, а також праворуч від основних результатів пошуку). Контекстна реклама, на відміну від seo просування, починає працювати одразу.
Оплата контекстної реклами здійснюється за клік за вашим оголошенням або за кількість показів.
Сервіси контекстної реклами загальнодоступні і кожна людина може самостійно цим займатися. Однак цей процес вимагає чималих знань і, не маючи їх, Ви можете витратити багато грошей марно.
Можна звернутися до компанії, яка займається контекстною рекламою. Такі компанії як оплату беруть відсоток (зазвичай 15%) від вашого рекламного бюджету.
Самі розумієте, що відсоток від вашого бюджету не мотивує такі компанії налаштовувати Вашу рекламу максимально ефективно та знижувати Ваші витрати. На сьогоднішній момент я знаю лише одну компанію в Києві (називати її не буду), яка бере певну суму за роботу та налаштовує рекламу ефективно.
Враховуючи все вищевикладене, я рекомендував би відправити одного з Ваших співробітників на курси контекстної реклами або пройти їх самостійно.
Реклама в соціальних мережах – працює приблизно за таким же принципом, як і контекстна реклама в пошукових системах, тільки у соціальних мережах гнучкіші налаштування рекламної компанії. Ви можете обрати кому показувати вашу рекламу (стаття, вік, місто тощо)
Банерна реклама. Сутність цього виду реклами полягає в розміщенні Вашого банера на інших сайтах з хорошою відвідуваністю (наприклад, таких, як ex.ua). Оплачується Така реклама також за кількість кліків по ній або за кількість показів. В середньому кількість одного кліку або 1000 показів коштує 1гр.
E-mail розсилки. Ефективний, але досить складний і навіть небезпечний спосіб реклами. Складність у тому, що з ефективної роботи розсилок потрібна досить велика база адрес. Також складати листи варто за допомогою маркетологів та копірайтерів. Небезпека цього способу реклами полягає в тому, що якщо багато користувачів позначатимуть Ваші листи як СПАМ, то є ризик того, що до Вашого сайту будуть застосовані штрафні санкції у вигляді виключення його з пошукової видачі.
Юзабіліті.
Сайт повинен бути зручним і зрозумілим. Я вже писав про це питання у статті «Юзабіліті».
Дизайн.
Дизайн, на мій погляд, повинен бути максимально простим, не відволікати увагу користувача від основної інформації. Наприклад - Ви можете переглянути сайти будь-яких великих компаній.
Я наведу для прикладу ці: rozetka.com.ua, www.adobe.com, www.apple.com, www.microsoft.com.
Двигун сайту.
Якщо у Вас не більше 500 товарів, то можете вибирати будь-який двигун на власний розсуд. У будь-якому випадку, на старті я не рекомендував би Вам брати платний двигун або дизайн. По-перше, для того, щоб на старті заощадити, а по-друге, як я вже казав, Ви швидше за все перероблятимете сайт приблизно через рік. І якщо двигун Ви, можливо, і залишите, то дизайн точно поміняєте.
Підбиваючи підсумок, я підкреслю, що для того, щоб створити хороший сайт, що продає, потрібно витратити багато часу і грошей, а також розібратися в багатьох дрібних нюансах онлайн бізнесу. Однак, враховуючи те, яку аудиторыю ви охоплюєте - це того варте.
Удачі Вам у підкоренні ринку)