SEO (search engine optimization) або пошукова оптимізація - це комплекс заходів для покращення сайту в очах пошукових систем, з метою отримання лідерських позицій в органічній видачі пошукових систем. Пошукова оптимізація є одним із найчастіших аспектів доопрацювання сайтів.

Пошукові системи базуються на контекстному пошуку, тому найважливішим фактором оптимізації завжди будуть унікальні та релевантні тексти. Адже, зрештою, йдеться про покращення позицій певних сторінок сайту за певними пошуковими запитами.

Але крім контекстної складової, є ще безліч технічних факторів, які безпосередньо чи опосередковано впливають на позиції сайту та на привабливість вашого сайту у пошуковій видачі. Також є багато інструментів, які допоможуть автоматизувати процес оптимізації, що буде дуже важливим на масштабних проектах. Про деякі з цих інструментів ми й поговоримо у цій статті.

SEO оптимізація

Генерація SEO-тегів

Йдеться про важливі для пошукових систем теги, такі як title, description, alt і теги заголовків h1-h6. Іноді їх називають мета-тегами, але з них лише тег description є мета-тегом.

Для чого ці теги потрібні?

title - це тег-заголовок сторінки. Він відображається у назві вкладки браузера, а також у вигляді заголовку сніпету в пошуковій видачі.

description - це тег опису сторінки. Вміст цього тега відображається як опис сніпету в пошуковій видачі.

alt - це атрибут тега зображення, який відповідає за опис зображень. Спочатку, сенс цього атрибуту полягав у введені текстового опису зображення, яке відображається, якщо зображення не завантажене. Це було дуже актуально за часів супер-повільного та супер дорогого інтернету, коли люди були змушені блокувати завантаження зображень, щоб мінімізувати трафік. За допомогою грамотно заповнених тегів alt можна було цілісно зрозуміти зміст web-сторінки та дозволити завантаження конкретних зображень, якщо вони зацікавили.

На сьогоднішній день, пряме призначення цього атрибуту не є актуальним. Проте на цей атрибут дивляться пошукові машини і він є основою оптимізації зображень під контекстний пошук.

Теги заголовків h1-h6. У мові html передбачено шість рівнів заголовків, від найбільшого h1, до найменшого h6. Крім розмірної логіки, ці теги мають також логіку ієрархії. h1 - найважливіший заголовок і він має бути лише один на кожній сторінці. Він використовується для відображення назви статті або товару тощо.

Коли ми говоримо про релевантність сторінки пошуковому запиту, то маємо на увазі, що ключові слова запиту повинні згадуватися у всіх або майже всіх seo-тегах, а також мати згадки у звичайному тексті сторінки. Це є основою контекстної оптимізації.

В ідеалі всі ці теги потрібно формувати вручну, враховуючи особливості кожної сторінки. Але якщо у вас об'ємний сайт, це може бути не непомірною задачею.

У таких випадках використовують генератор seo-тегів. Суть генератора полягає в тому, що він автоматично генерує вміст тегів за заданими формулами. Ці формули використовують змінні з параметрами, які обов'язково є у системі (назва товару, категорії тощо). Вони можуть мати подібний вигляд (Купити + НАЗВА ТОВАРУ + у Києві).

Генератори seo-тегів можуть мати кілька варіантів реалізації з різним ступенем гнучкості та зручності. Але найважливіше - це мати можливість, крім автоматично згенерованих тегів, заповнювати теги вручну. Така можливість необхідна, оскільки автоматично згенеровані теги можуть іноді виглядати не найкращим чином і використовувати невірні відмінювання. Тому важливо мати можливість заповнювати теги вручну, особливо для важливих сторінок сайту.

SEO оптимізація

SEO-фільтр

Генератор seo-тегів, про який ми говорили вище, є чудовим інструментом оптимізації для існуючих сторінок. Але іноді виникає необхідність оптимізувати та просувати сторінки, яких фактично не існує на сайті і вони генеруються для виведення результатів фільтрації.

Припустимо, що у нашому інтернет-магазині є категорія товарів “Ноутбуки”. Ми можемо оптимізувати цю сторінку під загальні запити про придбання ноутбука. Але що якщо ми хочемо мати оптимізовані сторінки під більш точні запити, наприклад, ноутбуки конкретних виробників, наприклад “Ноутбуки Asus”? Деякі вирішують це завдання шляхом створення підкатегорій. Це неминуче призведе до надмірного розростання дерева каталогу. Також, шлях з категоріями не дозволить нам заглибитись і створювати сторінки під ще більш тонкі запити, наприклад “Ноутбуки Asus 15 дюймів”

На сторінці категорії товарів є фільтр, і ми можемо відфільтрувати товари за виробником. Все, що нам потрібно, щоб у цих сторінок з'явилася людська адреса, seo-теги, і вони могли бути проіндексовані пошуковими системами. Насправді, технічно, це дуже складне завдання. Ефективний seo-фільтр може бути недешевим інструментом, зате він може дати зростання сайту за величезною кількістю низькочастотних запитів, що може забезпечити швидку окупність інвестицій у такий фільтр.

Що важливо передбачити в інструментах seo-фільтра?

  • Керування характеристиками
    Важливо мати можливість відзначати, які характеристики братимуть участь у генерації сторінок, а які ні. Вам навряд чи знадобиться релевантність під запити типу “Ноутбуки Asus USB”
  • Розуміння кількості сторінок, що генеруються
    Кількість сторінок, які ви можете згенерувати - не нескінченна. В якийсь момент ваш сервер може не впоратися. Якщо ви спробуєте генерувати сторінки під всі можливі варіанти, кількість сторінок, що генеруються, може вимірюватися квентильйонами. Будьте обережні з цим.
  • Ручне керування
    Коли фільтр генерує сторінки, seo-теги він заповнює за формулами, як звичайний генератор тегів. Буде дуже корисним, якщо є можливість ручного редагування тегів. Але якщо є ручне редагування тегів, можна вручну додати і текст опису до таких сторінок. Звичайно, для величезної кількості сторінок тексти писати ніхто не буде. Але для найважливіших та конкурентних сторінок, таких як “Ноутбуки Asus”, буде корисно написати тексти опису.

Мікророзмітка або структуровані дані Google

Офіційно, інструмент називається “структуровані дані Google”, але для простоти та стислості його називають мікророзміткою.

Google пропонує код, за допомогою якого можна розмітити контент певного типу, щоб Google міг у своїй видачі оформити такий контент особливим виглядом.

Мікророзмітка Google

Іншими словами, мікророзмітка дозволяє виділити ваш сайт серед інших у пошуковій видачі.

Таким чином можна розмітити товари, рецепти, FAQ, фільми та багато іншого. Список доступних розміток періодично змінюється, тому повний перелік актуальної розмітки варто перевіряти в офіційній документації.

У кожного типу структурованих даних є список обов'язкових параметрів, без яких розмітка не буде працювати і додаткові параметри, які можна використовувати опціонально.

Ми рекомендуємо використовувати всі можливості цього інструменту та виділитися серед інших.

Аналітика

Правильно налаштована web-аналітика – вкрай важливий інструмент для побудови ефективних маркетингових кампаній.

За допомогою аналітики ви можете відслідковувати ефективність рекламних кампаній, проводити тестування, перевіряти гіпотези та багато іншого.

Аналітика повинна налаштовуватися під конкретні завдання і давати маркетологу чітку інформацію з питань, що його цікавлять.

Дані можуть збиратися з різних джерел, таких як Google Analytics, адмінка сайту, crm, erp, системи аналітики соціальних мереж та будь-яких інших систем, які дозволяють налаштовувати обмін даними. Дані з різних систем можна зіставляти, доповнювати та інтерполювати для формування максимально прозорої картини.

Пошукова оптимізація

Прискорення

Швидкість сайту - один із важливих критеріїв оцінки сайту пошуковим роботом. Особливо важливою є швидкість роботи сайту на мобільних пристроях.

Швидкість сайтів – одна з наших ключових спеціалізацій. Ми можемо оптимізувати як швидкість роботи сайту на стороні сервера, так і полегшити сайт для завантаження браузером клієнта. Докладніше на цю тему читайте на сторінках “Прискорення сайту” та “Швидкість сайту. Від чого залежить швидкість завантаження сайту та як не допускати уповільнення”

Sitemap

Файл sitemap.xml служить для того, щоб дати пошуковому роботу перелік сторінок, який потрібно проіндексувати.

Більшість CMS мають вбудований sitemap або можливість встановити функціонал sitemap за допомогою плагінів.

Однак із цим часто спостерігаються дві поширені проблеми:

  1. sitemap використовує застарілий формат.
  2. У файлі немає потрібних сторінок або є зайві. Це пов'язано з нестачею налаштувань формування файлу та помилками функціоналу, допущеними розробниками.

Тому варто обережно використовувати готовий функціонал sitemap і можливо, розробляти його індивідуально.

На момент написання цього тексту ми ще жодного разу не зустрічали готовий функціонал sitemap для багатомовних сайтів. У таких файлах зазначаються усі переклади сторінок не як окремі сторінки, а саме як різні версії однієї сутності та із зазначенням мови за умовчанням. Такий функціонал поки що роблять тільки на замовлення.

Оптимізація багатомовних сайтів

Для пошукових систем важливо вказувати мовну версію сайту, адреси сторінок з перекладом та мову сайту за умовчанням. Це потрібно для того, щоб Google краще розумів, яку версію сторінки потрібно видати в якому регіоні та якою мовою.

Для того, щоб дати пошуковому роботу розуміння про мовні та регіональні версії сторінок, є три методи: за допомогою html тегів, за допомогою http-заголовків та за допомогою файлу sitemap.xml. Всі ці способи тотожні і можна вибирати будь-який зручний спосіб.

Canonical

Інколи на сайті одна сторінка може бути доступна за кількома адресами або сторінки можуть бути дуже схожими. У такому разі Google розглядатиме одну URL-адресу як канонічну, а решту - як її дублікати. Канонічна URL-адреса буде скануватися частіше, ніж дублікати.

Якщо дозволити пошуковому роботу самому вирішувати, яка сторінка буде канонічною, це може призвести до вкрай небажаних наслідків. Рекомендується вказувати канонічні сторінки самостійно.

Вказати канонічну сторінку можна одним із трьох способів, за допомогою html тегів, за допомогою http-заголовків та за допомогою файлу sitemap.xml.

Найчастіше виникає необхідність вказувати канонічну сторінку для сторінок категорій товарів або блогу, на яких доступне сортування або пейджинація, оскільки сторінки з пейджинацією та сортуванням матимуть дуже схожий контент на різних адресах. І якщо такі сторінки не закриті від індексації зовсім, необхідно вказувати канонічну версію сторінки.


Список можливих доопрацювань сайту в області пошукової оптимізації може бути практично нескінченним. Ми описали найбільш часті та важливі інструменти та можливості. Але тонке налаштування може включати безліч унікальних рішень. Однак, не забувайте, що насамперед сайту потрібні якісні тексти, без них оптимізація не дасть ефекту.